بهترین آزمایش سرعت اینترنت در سال ۲۰۲۱
21
ژوئن

بهترین آزمایش سرعت اینترنت در سال ۲۰۲۱

بهترین آزمایش سرعت اینترنت در سال ۲۰۲۱

 

امروز در این مطلب میخواهیم به بهترین آزمایش سرعت اینترنت در سال 2021  بپردازیم سال گذشته، دورکاری در خانه (WFH) به‌علت دنیاگیری کرونا به پدیده‌ای رایج تبدیل شد. حتی امروزه هم سازمان‌ها به‌دنبال آماده‌سازی بستری برای تنظیم کارهای ترکیبی هستند؛ درنتیجه سرعت اینترنت یکی از شاخصه‌های حیاتی برقراری ارتباط در نرم‌افزارهایی مثل مایکروسافت تیمز یا زوم ویدئو، آموزش آنلاین کودکان و اجرای بازی‌هایی مثل فورت‌نایت یا تماشای نتفلیکس است.بهترین آزمایش سرعت اینترنت در سال ۲۰۲۱

در مرحله اولیه قرنطینه‌ و دنیاگیری کرونا در سراسر جهان، کارمندان انبوهی از دستگاه‌های BYOD به برنامه‌های تجاری مثل Office 365 و Google Workspace وارد شدند که روی شبکه‌های خصوصی مجازی کار می‌کنند. این فرایند مانند آزمایشی برای ارزیابی کیفیت اتصال‌های پهن‌باند بود. سرعت پهن‌باند یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکایی‌ها است. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، طرحی صدمیلیارددلاری برای ارائه اتصال اینترنت پرسرعت و مطمئن و مقرون‌به‌صرفه پهن‌باند برای تمام خانوارها رونمایی کرد که می‌تواند تحولی عظیم باشد؛ اما پروژه‌های زیرساخت انبوه زمان‌بر هستند و پروژه‌های FTTH اغلب با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

بحث بی‌طرفی شبکه برعهده دستورالعمل جسیکا روزنورکل، مدیر منتخب کمیسیون ارتباطات فدرال است. این قانون می‌تواند بر شرکت‌هایی مثل نتفلیکس، آمازون، گوگل و مایکروسافت و ISPهای بزرگ (ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت) مثل AT&T و T-Mobile تأثیر بگذارد. آزمایش سرعت پهن‌باند ممکن است به بخش بزرگ‌تری از بحث سیاسی درباره سرمایه‌گذاری بر زیرساخت پهن‌باند آمریکا تبدیل شود. به‌گفته روزنورکل، در طول دنیاگیری کرونا برخی از آمریکایی‌ها برای استفاده از سیگنال‌های رایگان وای‌فای در پارکینگ‌ها مستقر می‌شدند؛ درحالی‌که دانش‌آموزان به‌دلیل کُندی سرعت اینترنت پهن‌باند کلاس‌های آنلاین از تکالیفشان عقب می‌افتادند.

ZDNet پنج آزمایش سرعت پهن‌باند مطمئن را معرفی کرده است؛ اما برای رسیدن به سرعت واقعی پهن‌باند، بهتر است آزمایش‌ها را چند مرتبه انجام دهید و نتایج را در طول روز روی دستگاه‌های مختلف بررسی کنید.

بهترین آزمایش سرعت اینترنت در سال ۲۰۲۱

Speedtest از اوکلا (Ookla)

Speedtest از اوکلا یکی از نخستین آزمایش‌های سرعت پهن‌باند است که ازطریق وب‌سایت یا اپلیکیشن سبک ویندوز ۱۰ یا macOS، تصویری فوری از سرعت‌های دانلود و آپلود ISP را نشان می‌دهد. این ابزار به هفده زبان دردسترس است و درصورت ساخت حساب کاربری، می‌توانید سرعت خود را در زمان‌های مختلف ردیابی کنید. Speedtest سرعت فعلی دانلود و آپلود و مقیاس‌های ping و jitter و اتلاف بسته را نمایش می‌دهد و گزینه‌هایی برای تغییر سرور لوکال دارد. نتایج آزمایش را روی شبکه‌های اجتماعی می‌توان به‌اشتراک گذاشت.

اوکلا توضیحات مفیدی برای افرادی دارد که با آزمایش پینگ آشنا نیستند. به‌گفته اوکلا، پینگ کمتر از ۵۹ میلی‌ثانیه (MS) برای بازی‌های آنلاین بسیار مطلوب است. FFC می‌خواهد ارائه‌دهندگان پهن‌باند ماهواره‌ای تأخیر را به زیر صد میلی‌ثانیه برسانند. اسپیس ایکس هم می‌گوید ماهواره‌های استارلینک تأخیر ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه را ارائه می‌کنند.

اگر آزمایش سرعت شما ۲۵۰ مگابایت‌بر‌ثانیه را ثبت کند، یک فایل یک‌گیگابایتی را در ۳۰ ثانیه می‌توانید دانلود کنید. سرعت ۲۵۰ مگابایت‌بر‌ثانیه هم برای استریم ویدئو 4k مناسب است. وب‌سایت downdetector اوکلا نیز برای افراد کنجکاو و علاقه‌مند به یادگیری درباره آزمایش دستگاه‌های موبایل و مقایسه آن با لپ‌تاپ یا دستگاه‌های متصل به روتر مناسب است.

برای هر آزمایش از شبکه سرور اوکلا استفاده می‌شود که به چهارده‌هزار سرور مجهز است و گزارش‌های آن براساس معیارهای اصلی سلامت شبکه ارائه می‌شوند. به‌‌گفته نیک ترنر، مربی فنی اوکلا، شبکه سرور توزیع‌شده اوکلا درمقایسه‌با آزمایش‌های دیگر دقیق‌تر است. او معتقد است:

در سرویس Speedtest، می‌توانیم به‌راحتی سرورهای مجاور یا ترکیبی از سرورها را انتخاب کنیم که پهن‌باند کافی برای کشف حداکثر سرعت دقیق دستگاه را می‌دهند. از زمان تأسیس شرکتمان در سال ۲۰۰۶، درمجموع بیش از ۳۵ میلیارد آزمایش غیرموازی با Speedtest انجام شده است.

بهترین آزمایش سرعت اینترنت در سال ۲۰۲۱

مزایا

  • آزمایش سرعت پهن‌باند عمومی که از سال ۲۰۰۶ مشغول به کار است.
  • این آزمایش را ISP یا ارائه‌دهنده سرویس ارائه نداده است.
  • کاربران سرورهای هاست را برای آزمایش سرعت ISP خود می‌توانند انتخاب کنند.

معایب

  • سایت از زبان ویژه فناوری‌ای استفاده می‌کند که برای برخی افراد درک‌کردنی نیست.
  • سایت پر از تبلیغات و ردیاب‌های تبلیغاتی است.