شکایت خالق نسخه جیلبریک شده اپ استور علیه اپل
15
ژوئن

شکایت خالق نسخه جیلبریک شده اپ استور علیه اپل

در سال‌های گذشته شکایت‌های زیادی علیه رفتار انحصارگرایانه اپل در اپ استور انجام گرفته و حالا این شرکت با یک شکایت دیگر که توسط Jay Freeman خالق نسخه جیلبریک شده اپ استور آیفون و‌ آیپد صورت گرفته مواجه شده است. 

این فرد خلاق در شکایت خود گفته است که اپل همچنان به دنبال بایکوت کردن اپلیکیشن‌های جایگزین اپ استور است و نسخه جیلبریک شده این اپلکیشکین که Cydia نام دارد در واقع سعی کرده جلوی این انحصار را بگیرد.  

البته همانطور که می‌دانید iOS توسط اپل قفل شده است و برخلاف اندروید نمی‌توان از آن به‌عنوان کد منبع باز استفاده کرد.  بنابراین می‌توان گفت که iOS متعلق به است و به همین‌خاطر طبیعی است که این شرکت به اپ استورهای شخص ثالث اجازه فعالیت ندهد. 

 ظاهرا اپل برای جلوگیری از شکایت Freeman علیه این شرکت اقداماتی را در ژانویه ۲۰۲۲ انجام داده بود تا مانع از مطرح شدن شکایت او در دادگاه شود. اما قاضی دادگاه در نهایت شکایت Freeman را پذیرفته و روند رسیدگی به آن در حال انجام است. 

وکلای Freeman معتقدند که به‌روزرسانی فناوری‌های اپل در بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ به‌شدت باعث لطمه زدن به توزیع‌کنندگان اپلیکیشن در iOS شده است. Cydia یکی از آن‌هاست که  اپل با رفتارهای انحصارطلبانه خود مانع از توزیع اپلیکیشن‌های iOS به کاربران شده است. ‌

این شکایت از دادگاه خواسته است تا اپل را مجبور کند اجازه دهد تا توزیع‌کنندگان اپلیکیشن iOS رقابت سالمی با اپ استور داشته باشند و مانع از فعالیت آن‌ها نشود. قاضی دادگاه در پی این شکایت به اپل تا ماه جولای فرصت داده است تا به شکایت Freeman پاسخ بدهد، اما هنوز معلوم نیست که اپل چه اقدامی در واکنش به آن انجام خواهد داد.

‌پلتفرم Cydia که در سال ۲۰۰۸ و چند ماه قبل از اپ استور راه‌اندازی شد، به کاربران آیفون‌های و آیپدهای جیلبریک‌شده اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های مدنظر خود را خارج از پلتفرم اپ استور اپل دانلود و تصب کنند. این اپلیکیشن همچنین این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با ایجاد تغییراتی در iOS آن را شخصی‌سازی کنند و ظاهر و قابلیت‌های آن را مطابق سلیقه خود تنظیم کنند.

البته از آنجائیکه جیلبریک کردن آیفون سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است، Cydia دیگر مثل سابق استفاده نمی‌شود. با این حال، Freeman و همکارانش همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و باید منتظر بمانیم و‌ ببینیم که با عرضه iOS 16 توسط اپل، این گروه چه اقداماتی برای جیلبریک کردن آن انجام خواهند داد.

نظر شما درباره جیلبریک کردن iOS و استفاده از اپلیکیشن‌هایی مثل Cydia برای دانلود اپلیکیشن‌‌ها خارج از سیستم اپ استور اپل چیست؟