بررسی 0 تا 100 تاریخچه لنوو (Lenovo)
07
فوریه

بررسی 0 تا 100 تاریخچه لنوو (Lenovo)

پس از شکست‌های فراوان، لنوو هم‌اکنون یکی از برترین شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ‌ در جهان است. در این مطلب کارو تک به‌بررسی تاریخچه لنوو (تاریخچه Lenovo) می‌پردازیم و داستان برند لنوو را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

لنوو یک شرکت فناوری چند ملیتی است که در زمینه طراحی، تولید و توسعه لپ‌تاپ، تبلت، گوشی‌ها و تلویزیون‌های هوشمند و سرور فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 1984 توسط لیو شوانژی بنیان‌گذاری شد و در سال 2013 توانست به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده‌ لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی معرفی شد؛ شرکتی که هم‌اکنون در بیش از 60 کشور شعبه دارد و محصولات‌اش در بیش از 160 کشور به‌فروش می‌رسد. در ادامه تاریخچه شرکت (تاریحچه شرکت Lenovo) را بررسی می‌کنیم و به شرح داستان برند لنوو می‌پردازیم.

تاریخچه لنوو: تاریخچه Lenovo و پیدایش این شرکت

در سال 1984، لیو شوانژی در کنار 10 مهندس در شهر پکن، شرکت لجند (Legend) را با سرمایه اولیه 30 هزار دلار راه‌اندازی کرد. مدت‌ها بعد لیو و تیم‌اش تصمیم گرفتند که فعالیت خود را به‌شکل جهانی ادامه دهند. پیش از این، برندی تحت عنوان لجند فعالیتی جهانی داشت و همین موضوع باعث شد که شوانژی تصمیم به تغییر عنوان برند بگیرد. شرکت در سال 2003 به‌طور عمومی اعلام کرد که نام لنوو (Lenovo) را برای شرکت برگزیده است.

تاریخچه لنوو

بعد از راه‌اندازی، لنوو در تلاش بود تا تلویزیون‌های خود را وارد بازار جهانی کند که نتیجه آن چیزی جز شکست نبود. حتی ساعت‌های هوشمند لنوو محبوبیت اندکی به‌خود اختصاص داد. شوانژی در یکی از مصاحبه‌های خود عنوان کرده که عمده شکست‌ها از اختلافات بخش مدیریت نشأت می‌گرفت. شوانژی عنوان کرده که تیم مهندسی معتقد بود که تولید محصولات باکیفیت موجب موفقیت در بازار می‌شود اما شوانژی می‌دانست که استراتژی‌های بازاریابی نیز نقشی مؤثر ایفا می‌کنند. مدتی بعد، موفقیت بزرگ این شرکت با تولید بوردهای مداری برای لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی شرکت IBM رقم خورد.

لیو و همکارانش در سال 1988 به هنگ‌کنگ آمدند. در آن دوره، شرکت و کارکنان به‌شدت در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کردند؛ تا جایی که به‌جای استفاده از وسایل حمل‌ونقل‌ عمومی، پیاده‌روی می‌کردند. سال 1990 بود که این شرکت اولین کامپیوتر خود را وارد بازار کرد. سهام لنوو در سال 1994 وارد لیست سهام‌های هنگ‌کنگ شد و ارزشی 30 میلیونی به‌خود اختصاص داد. رفته‌رفته امکان خرید سهام در دسترس قرار گرفت

تاریخچه شرکت Lenovo: ادغام با IBM

در سال 2005، لنوو با شرکت IBM ادغام شد تا وارد تجارت کامپیوترهای شخصی این شرکت از جمله Thinkpad شود. این موضوع در موفقیت تجاریتأثیر بسیاری داشت و موجب شد تا نام این شرکت در میان زبان‌ها بپیچد. پس از مدتی، سهام تجارت کامپیوترهای شخصی IBM را با قیمت 1.75 میلیارد دلار خریداری کرد که 500 میلیون دلار آن شامل بدهی‌های این شرکت می‌شد. این خرید موجب شد تا به سومین تولیدکننده بزرگ کامپیوتر در دنیا تبدیل شود.

داستان برند لنوو

این موضوع سه‌جنبه مثبت را به‌دنبال داشت: لنوو برند Thinkpad را به‌دست آورده بود، تکنولوژی ساخت کامپیوترهای شخصی را در اختیار داشت و از کانال‌ها و منابع جهانی فروش IBM بهره‌مند بود. تمامی این عوامل موجب شد تا در سالیان بعد، فروش برند به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

سال 2014 بود که خط تولید سرورهای مبتنی بر اینتل شرکت IBM همچون IBM BladeCenter به فروخته شد. این شرکت عنوان کرد که با خرید این سهام، همکاری‌های خود را با شرکت اینتل افزایش می‌دهد؛ گامی در جهت تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده سرور در دنیا.

تاریخچه شرکت لنوو: عرضه گوشی‌های هوشمند

تاریخچه لنوو با عرضه گوشی‌های هوشمند دگرگون شد. سال 2008 لنوو تصمیم به فروش سهام بازار تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های خود بگیرد و تمرکز اصلی خود را بر توسعه کامپیوترهای شخصی بگذارد؛ تا اینکه در سال 2009 با قیمت 200 میلیون دلار، سهام این بازار را مجدداً خریداری کرد. سرمایه‌گذاری خوب وی در اپ‌استور LeGarden و مدیریت و استراتژی مناسب‌ موجب شد تا در سال 2013، لنوو به‌یکی از برندهای اصلی تلفن‌های هوشمند چین تبدیل شود و حتی از برندهای محبوبی مانند اپل نیز پیشی بگیرد.

تاریخچه Lenovo

داستان برند لنوو: ظهور لپ‌تاپ‌های Ideapad

لپ‌تاپ‌های سری Ideapad در ژانویه 2008 معرفی شدند؛ لپ‌تاپ‌هایی که نتیجه توسعه و تحقیقات تیم بود. مدل IdeaPad Yoga 13 در سال 2012 به بازار عرضه می‌شد و شامل نمایشگرهایی می‌شد که کامل برمی‌گشت و به‌تبلت نیز تبدیل می‌شد؛ پیشرفت بزرگی برای Ideapad و تاریخچه لنوو.

تاریخچه شرکت لنوو

لنوو: دیدگاهی روبه‌جلو

لنوو با سرعت بالایی در حال رشد است. این شرکت تا سال 2015 حدود 100 میلیون لپ‌تاپ Thinkpad را به‌فروش رساند. شرکت مشاور مدیریت BCG نیز را به‌عنوان یکی از 50 شرکت برتر در زمینه نوآوری انتخاب کرده است. لنوو با سختی‌ها و چالش‌های زیادی پایه‌گذاری شد؛ عدم دانش نسبت به بازار جهانی و شیوه‌های فروش موجب شد تا شکست‌های اولیه‌ای برای لنوو رقم بخورد. از آن طرف، تجارب به‌دست آمده در موفقیت امروزه این شرکت نیز تأثیرگذار بود و موجب شد تا لنوو هم‌اکنون یکی از 3 تولیدکننده برتر کامپیوترهای شخصی باشد.