کاهش تعداد کاربران روزانه فیسبوک در سه ماهه گذشته
03
فوریه

کاهش تعداد کاربران روزانه فیسبوک در سه ماهه گذشته

فیسبوک

از زمان راه‌‌اندازی فیسبوک، تعداد کاربران این شبکه‌ی اجتماعی رو به افزایش بوده اما تعداد کاربران روزانه‌ی این پلتفرم برای اولین بار در سه ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۱ کاهش داشته و همچنین رشد تبلیغات آن نیز کمتر از حد انتظار بوده است. همین موضوع منجر به کاهش ۲۰ درصدی ارزش سهام فیسبوک نیز شده است.

سقوط چشمگیر سهام فیسبوک، که ۲۰۰ میلیارد دلار از ارزش این شرکت در بازار را کم کرد، نشان می‌دهد که تغییر نام این شرکت به متا به اندازه‌ی کافی برای مخفی‌کردن مشکلات اساسی آن و همچنین جلب توجه سرمایه‌گذاران تاثیر نداشته است. نه تنها رشد تعداد کاربران در پلتفرم‌های فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ در سه‌ماهه‌ی گذشته تقریباً بدون تغییر بوده بلکه اپلیکیشن اصلی فیسبوک بیش از ۱ میلیون کاربر را در آمریکای شمالی، جایی که بیشترین درآمد حاصل از تبلیغات را برای این شرکت به همراه دارد، از دست داده است. با تایید سخنگوی فیسبوک، این موضوع در نهایت باعث شده است تا تعداد کاربران این پلتفرم در سرتاسر جهان نیز با کاهش روبه‌رو شود.

کاهش تعداد کاربران روزانه‌ی فیسبوک از 1.929 میلیارد نفر به 1.93 میلیارد نفر بیش از هر چیزی عدم ارتباط این شبکه‌ی اجتماعی با قشر جوان جامعه را نشان می‌دهد. متا هنوز تعداد کاربران اینستاگرام را اعلام نکرده است اما تعداد کل کاربران پلتفرم‌های این شرکت به سختی به بیش از 2.82 میلیارد نفر می‌رسد و در واقع تنها 10 میلیون نفر در سه‌ماهه‌ی گذشته به لیست کاربران پلتفرم‌های متا اضافه شد‌ه‌اند. همچنین درآمد بخش آزمایشگاه‌های واقعیت (Reality Labs) متا، که وظیفه‌ی ساخت محصولات واقعیت مجازی و افزوده‌ی این شرکت را بر عهده دارد، نیز در سال گذشته با ضرری 10.2 میلیارد دلاری به 2.3 میلیارد دلار رسیده است.