25
دسامبر

TSMC تولید تراشه‌های سه‌نانومتری اپل را در انتهای سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد

TSMC تولید تراشه‌های سه‌نانومتری اپل را در انتهای سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد

TSMC تولید تراشه‌های سه‌نانومتری اپل را در انتهای سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد:گفته می‌شود TSMC قصد دارد تولید تراشه‌های سه‌نانومتری اپل را در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ آغاز کند؛ تراشه‌هایی که احتمالا برای نخستین‌بار در بطن کامپیوترهای مک‌بوک تعبیه خواهند شد.

شواهد نشان می‌دهد که اپل نخستین محصوات مجهز به تراشه‌های سه‌نانومتری ساخته‌شده توسط TSMC را در سال ۲۰۲۳ رونمایی و روانه‌ی بازار خواهد کرد؛ بنابراین، گمان می‌رود که تراشه M3 و A17 با استفاده از این لیتوگرافی ساخته شوند. استفاده از فرایند پیشرفته‌تر منجر به بهبود عملکرد و بهره‌وری انرژی می‌شود و درنهایت، سرعت و شارژدهی بیشتری را برای محصولات به‌ارمغان می‌آورد.

چندی پیش مشخص شد که برخی از تراشه‌های M3 دارای حداکثر چهار بلوک و مبتنی‌بر لیتوگرافی سه‌نانومتری هستند و احتمالا بالاترین پیکربندی آن، شامل ۴۰ هسته‌ی پردازنده مرکزی (CPU) خواهد بود که بسیار بیشتر از نمونه‌های فعلی است. درحال‌حاضر، تراشه‌های سری M اپل عملکرد کم‌نظیری به‌ازای هر وات ارائه می‌دهند؛ درحالی‌که تراشه A15 در مدل‌های آیفون ۱۳ سریع‌ترین پردازنده تا به حال در یک گوشی هوشمند است؛ بنابراین حرکت به سمت فرایند ۳ نانومتری می‌تواند برتری اپل را در این زمینه حفظ و حتی تقویت کند.

دیجی‌تایمز پیش‌تر با استناد به منابع موثق در زنجیره تأمین محصولات اپل گزارش داده بود که TSMC تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ فرایند تولید ۳ نانومتری را به مرحله تولید انبوه خواهد رساند. افزون‌براین، به‌نظر می‌رسد که غول صنعت نیمه‌هادی تایوان «تولید ریسکی» تراشه‌ی ۳ نانومتری را در انتهای سال ۲۰۲۱ آغاز کرده است.

در تولید ریسکی، طرف تولید‌کننده در قرارداد ساخت ویفر سیلیکونی خاص، دستور‌العمل‌ها، پروتوتایپ‌ها و کیت‌های طراحی پایه را ایجاد می‌کند و آزمایش‌های استاندارد سطح ویفر را پشت سر می‌گذارد؛ اما محصولی نهایی را تولید نمی‌کند؛ به عبارت دیگر، در این مرحله نمونه‌ی اولیه فرایند ساخت تراشه‌ی ۳ نانومتری تکمیل و آزمایش می‌شود؛ اما محصول نهایی تا زمان کشف و حل مشکلاتش به‌صورت انبوه تولید نخواهد شد.

شایعه: TSMC تولید تراشه‌های ۳ نانومتری اپل را در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد

TSMC تولید تراشه‌های سه‌نانومتری اپل را در انتهای سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد:این گزارش در حالی منتشر می‌شود که برخی تحلیلگران ادعا می‌کنند اپل ممکن است برای نخستین‌بار سه سال متوالی از تراشه‌های ۵ نانومتری در گوشی‌های آیفون استفاده کند؛ اما نباید از این غافل شد که TSMC در حال حاضر پردازنده‌های ۴ نانومتری را نیز تولید می‌کند و گزارش‌های قبلی نیز ادعا می‌کردند که اپل عمده ظرفیت تولید لیتوگرافی یادشده را رزرو کرده است؛ بنابراین، TSMC می‌تواند با استفاده از فناوری ۴ نانومتری سفارش‌های پردازنده‌ی A16 را به تولید انبوه برساند.

به‌طور کلی، به‌نظر می‌رسد که اپل قصد دارد پیشرفته‌ترین فرایندهای ساخت تراشه را ابتدا در سری M و کامپیوترهای مک استفاده و سپس در سایر تراشه‌هایش به‌کار بگیرد. به‌نظر می‌رسد تراشه M2 نیز نخستین تراشه اپل خواهد بود که با توجه به فرایند ساخت ۴ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد.